Nota de fundamentare elaborată de Autoritatea de Supraveghere Financiară – ASF pentru proiectul de lege ce urmăreşte modificarea legii RCA, reprezintă o sfidare la adresa tuturor asiguraţilor din România și demonstrează că ASF este o altă instituție a Statului ce își pierde total “direcția”.
În fundamentare, ASF consideră că modificările aduse legislaţiei, la numai doi ani de la aplicare, vor avea ZERO impact social respectiv că nu vor afecta financiar microîntreprinderile şi nici mediul de afaceri, în timp ce o mare parte din asiguratori pregătesc piaţa pentru majorări artificiale ale primelor RCA, bazându-se, în mod evident, pe sprijinul venit din partea Comisiei Europene ce tratează în continuare România doar ca o piaţă de desfacere în care marile corporaţii să facă profituri uriaşe.
După ultimele proteste organizate de Federația Operatorilor Români de Transport împotriva tarifelor RCA, ASF a avut o contribuţie esenţială la menţinerea echilibrului în piaţă, prin aplicarea noilor prevederi ale Legii 132, odată cu apariţia acesteia în 2017, iar tariful de referinţă a contribuit esenţial la acest echilibru.
Sectorul Asigurare-Reasigurare din ASF a solicitat finanţare de la Comisia Europeană pentru două proiecte de consultanță (mediatizate în mass media), finanţare în valoare de peste trei sute de mii de euro, acordată de către autoritatea europeană de profil – EIOPA, având ca scop: implementarea în România a celor mai bune practici de supraveghere la nivel european în contextul sistemului de supraveghere Solvabilitate 2, dar şi a conceptului de “business conduct” şi “consumer protection”.
Consultanța pentru direcția de supraveghere a fost finalizată în anul 2018 fără a fi implementat însă nimic timp de un an de zile (există recomandări şi proceduri de lucru, ce însumează aproximativ o mie de pagini) în timp ce consultanța pentru Direcţia de Supraveghere a Regulilor de Conduită, este în curs (direcţie înfiinţată în anul 2018 cu scopul precis de a urmări comportamentul asiguratorilor în relaţiile cu clienţii, eventuale clauze abuzive în contracte, etc.). Anumite personaje din conducerea ASF doresc însă să desfiinţeze această direcţie, în mod contrar recomandărilor ce rezultă din procesul de consultanţă.
În ultimele luni ASF a procedat la angajarea unor oportunişti printre care se se regăsesc rude ale unui controversat preşedinte de patronat, în contrară opoziţie cu ceea ce în urmă cu doi ani reprezenta o prioritate şi anume profesionalizarea sistemelor şi a oamenilor din autoritate.
Se naşte în aceste condiţii întrebarea firească dacă nu cumva se pregăteşte o creştere de tarife RCA şi nu se doreşte existenţa unui control strict raportat conduitei în piaţă ???
La finele anului 2018, Consiliul Concurenţei a sancţionat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de aproximativ 53 milioane euro pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA) însă ASF nu a luat nici o măsură împotriva administratorilor acestor societăţi.
În raport cu toate aceste probleme şi împotriva modificărilor legislative astfel justificate, în condiţiile în care ASF demonstrează că se afla din nou pe direcţia greşită, FORT se pregăteşte să organizeze la jumătatea lunii Octombrie în Piaţa Victoriei un nou protest cu participarea transportatorilor din toată ţara.
Federația Operatorilor Români de Transport