Studenții de la Universitatea de Vest din Timișoara vor beneficia în curând de un centru de învățare, al cărui scop este reducerea riscului de abandon universitar în primul an de studiu. Instituția a câștigat recent o finanțare de aproape 1 milion de lei pentru implementarea proiectului „Learning Hub UVT”, ca soluție instituțională de abordare a problematicii abandonului universitar.
Proiectul este finanțat prin Romanian Secondary Education Project și își propune crearea centrului de învățare „Learning Hub UVT” ce constă în 10 spații amenajate și dotate, destinate studiului individual sau asistat, dar și lucrului în echipă. De asemenea, se vor dezvolta proceduri de identificare rapidă a cazurilor de studenți în situație de risc de abandon și metodologii specifice, care să permită implementarea măsurilor remediale. În plus, vor avea loc activități educaționale, ședințe de consiliere și coaching, sesiuni de tutoring și peer tutoring, workshop-uri și activități extracurriculare și sociale.
Proiectul „Learning Hub UVT” se adresează cu precădere studenților de anul I ce prezintă o mare probabilitate de a nu finaliza primul an de studiu. Tinerii vor fi cuprinși în grupul țintă pe baza a două criterii ce țin de factori de risc:
– Provin din familii cu venituri mici; provin din mediul rural; sunt persoane cu dizabilități sau boli cronice; sunt orfani de unul sau de ambii părinți; provin de la centre de plasament, orfelinate, alte instituții similare; sunt de etnie romă;
– Alți factori de risc ce vor fi identificați la nivelul UVT, prin instrumentele de screening. De exemplu: medie scăzută la Bacalaureat, rezultate slabe în prima sesiune, studenți cu strategii de învățare particulare (de exemplu, studenți care favorizează învățarea de suprafață) etc.
Se dorește ca la proiect să participe 3000 de studenți, din care 1800 la cel puțin una dintre activitățile remediale, de consiliere și coaching sau activități de învățare. Prin derularea acestor activități se țintește, pentru finalul proiectului, creșterea cu 3% a ratei de succes academic după anul I de studiu.
„Luăm în serios problematica abandonului universitar, una extrem de complexă, cu factorii ce diferă de la o facultate la alta, de la o persoană la alta. Succesul proiectului va depinde în mare măsură de întreaga comunitate a UVT, de specialiștii din celelalte structuri care au ca scop consilierea, dezvoltarea academică și orientarea în carieră. Era nevoie de un asemenea proiect, care vine să completeze celelalte eforturi ale instituției noastre. Nu suntem un simplu furnizor de educație. Responsabilitatea Universității trece dincolo de școlarizarea studenților săi. Suntem datori să le oferim cele mai bune șanse la un viitor sigur”, spune rectorul UVT, prof. dr. Marilen Gabriel Pirtea.
În UVT există deja o serie de servicii suport pentru studenți. Menționăm aici: Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră – servicii de consiliere și orientare în carieră a studenților, prin oferirea de sprijin în dezvoltarea unor planuri de carieră, în căutarea/găsirea unor locuri de muncă; Centrul de Asistență și Integrare Psihopedagogică – sprijin studenților cu dizabilități și cadrelor didactice pentru proiectarea unor demersuri didactice adaptate particularităților acestui grup țintă; Centrul de Dezvoltare Academică – sprijin și suport pentru cadrele didactice și personal auxiliar pentru dezvoltarea unor competențe psihopedagogice, dar și transversale; Clinica de Terapii și Consiliere Psihopedagogică – servicii de consiliere educațională, psihologică, pentru dezvoltare personală/dezvoltarea competențelor socio-emoționale.