”Bine ați venit la bord. Vă mulțumim pentru că ați ales să zburați cu compania noastră” sunt cuvintele pe care le auzim de la însoțitoarele de zbor de fiecare dată când călătorim prin intermediul căii aeriene.
Sute de locuri de muncă sunt disponibile lunar la diferite companii aeriene din diferite colțuri ale lumii. Compania Boeing estimează că în următorii 15 ani va fi nevoie de încă un milion de piloți, tehnicieni și însoțitori de bord, pentru a menține dezvoltarea acerbă din industria aeronautică. Concurența pentru jobul de însoțitor de zbor este mare, la interviurile de angajare prezentându-se adesea sute de tinere care doresc sa profeseze în acest domeniu. Emirates, Qatar Airways, Wizz Air, Ryanair sunt deja nume cunoscute de către cei care merg la selecțiile organizate în România, fiecare candidat visând să aibă o viață deasupra norilor.
Vorbirea fluentă a limbii engleze și starea de sănătate foarte bună sunt două dintre cele mai importante criterii pe care trebuie să le îndeplinească candidatele unui loc de muncă din cadrul unei companii aeriene. De asemenea, toate acestea caută viitoare stewardese cu o înfățișare plăcută și o anumită înălțime. Fiecare criteriu de angajare poate varia însă de la o companie la alta, cele mai indulgente fiind cele din Orient.
România nu dispune de un număr mare de școli de aviație. Cele mai importante se află în orașele mari ale țării, precum București, Cluj-Napoca, Iași sau Timișoara. Fiecare are rolul de a-și pregăti cursantele și de a le oferi atestatul de însoțitoare de zbor la nivel internațional. Majoritatea școlilor asigură un loc de muncă în domeniu, la absolvire.
Avantajele meseriei de stewardesă sunt multiple, iar liniile aeriene se întrec în a oferi pachete salariale avantajoase.
Diana (27 de ani) a absolvit o școală de aviație în anul 2011, la scurt timp după ce a terminat liceul. Promovarea examenului de bacalaureat sau studiile superioare nu reprezintă criterii de selecție a viitoarelor stewardese. După prezentarea la un interviu de recrutări organizat de Emirates la București, a ajuns să fie printre puținele românce care-au atins performanța de a profesa în cadrul uneia dintre cele mai renumite companii aeriene din lume.
„Întotdeauna mi-a plăcut limba engleză și am știut s-o vorbesc fluent, lucru ce m-a ajutat foarte mult să ajung unde sunt astăzi. După ce m-am întors din vacanța în care am avut primul contact cu zborul, cam prin anul 2011, am căutat pe internet informații despre ceea ce înseamnă să fii însoțitor de zbor, fiindcă mi-a plăcut atitudinea lor, cel puțin la prima vedere.
Mi-am dat seama că îndeplinesc toate condițiile cerute de școlile de stewardese din România și am fost sigură că cele 3 limbi pe care le vorbesc fluent, engleza, franceza și germana, vor reprezenta un avantaj pentru mine la un posibil interviu. Atunci am ales să aplic pentru cursurile unei școli. Primul pas a fost acela de a mă înscrie online, iar apoi, o lună mai târziu, eram la prima mea zi de curs.
În timpul celor 4 săptămâni, am învățat lucruri despre care nici măcar nu știam că există, cât și lecții de bază, precum acordarea primului ajutor sau probe de înot. La sfârșitul acestora, am susținut un examen, la București, pe care l-am trecut cu bine.”
La începutul anului 2012, am primit prima mea slujbă, la WizzAir, în urma participării la un interviu. Cam toate companiile din România se mișcă după același procedeu când vine vorba de recrutări. Interviul s-a desfășurat în totalitate în limba engleză, lucru ce pentru mine nu a reprezentat nicio problemă. În prima etapă preliminatorie mi-am dus CV-ul, în cea de-a doua și a treia etapă, am avut de trecut o probă practică, una dintre ele individual, iar cealaltă alături de alte 5-6 persoane.
După ce m-am angajat, am început să urmăresc des videoclipuri sau sa citesc știri despre companiile mari de zbor, despre stewardesele ce lucrau pentru acestea și despre posibilitatea aplicării unui interviu în străinătate, ceea ce a coincis cu faptul că următoarea lună, după cum anunțau anumite site-uri, una dintre cele mai importante companii ale lumii, Emirates, urma să facă recrutări în România. Bineînțeles că m-am prezentat și eu. Interviul a fost destul de solicitant, desfășurat în mai multe etape, pe parcursul a două zile, la București.
Cei de la Emirates au două feluri de interviuri, citisem asta pe site-ul lor, unul în care într-o anumită zi stabilită de ei, se depun CV-urile și unul în care cei care și-au depus CV-urile online și au fost selectați, vin la interviu.
Îmi amintesc că în ziua interviului am fost grupate câteva fete, trei, patru și trebuia să ne prezentăm una pe cealaltă, bineînțeles, în engleză, fiindcă totul se desfășoară în limba engleză.
După acest exercițiu de acomodare, toate cele rămase am fost măsurate, deoarece standardele Emirates presupun ca viitoarele lor stewardese să atingă înălțimea de 212cm, stând pe vârfuri, cu o mână ridicată. După această etapă, au mai fost eliminate câteva fete.
A urmat testul scris la limba engleză, care a fost destul de dificil, chiar și pentru mine, care cunosc limba engleză la un nivel avansat. După corectarea acestor teste, au mai fost câteva eliminate.
În ziua interviului final, m-am prezentat într-o încăpere, unde am primit întrebări despre experiența mea profesională, despre felul cum interacționez cu alte persoane și cum știu să gestionez anumite situații.
La interviul inițial s-au prezentat peste 300 de pretendente, iar la cel final, am rămas 17. Într-un final, după o scurtă perioadă de așteptare, am primit golden call-ul din partea celor de la Emirates. În prezent, am însumat peste 1500 de ore de zbor pentru cei din Orient” – spune Diana.
În acest job, nu sunt permise tatuajele la vedere, iar cele din alte zone ale corpului care pot fi acoperite de uniformă sunt în regulă. Stewardesele trebuie să aibă mereu părul prins, manichiura să fie impecabilă, iar dantura frumoasă, albă și îngrijită.
Pentru această meserie, ținuta este cea care spune totul despre o însoțitoare de zbor. Hainele, cerceii, părul și bijuteriile trebuie să respecte niște reguli si să fie identice, toate depinzând de regulile fiecărei companii. Atunci când semnează contractul, fetele își asumă și faptul că odată cu jobul vine si uniforma, pe care trebuie să o poarte zilnic.
La interviuri însă, cele mai importante sunt seriozitatea și încrederea. Companiile pun accent pe personalitate, iar mai apoi pe aspectul fizic. De asemenea, angajările se fac în baza a ceea ce ține de partea morală.
Orice stewardesă sau angajat al unei companii de zbor se poate simți solicitat la locul de muncă, din cauza noului climat și al diferitelor fusuri orare, dar și din cauza zborurilor care pot fi și de 12 sau 13 ore. A fi în formă este foarte important pentru că însoțitoarele de zbor pot petrece mult timp în picioare, aproximativ pe tot timpul zborului.
În ultimii ani, cât mai multe tinere românce se declară interesate de această meseria, datorită salariului atractiv, a posibilității de a călători în jurul lumii și mai ales, datorită faptului că studiile superioare nu sunt neapărat necesare.
Majoritatea stewardeselor își încheie cariera în jurul vârstei de 40 de ani. Acestea pot obține o funcție în structura organizatorică a liniei aeriene, făcând muncă de birou, recrutare sau pot deveni instructoare. Cele cu studii în domeniul uman, social, hotelier, management sau turism, pot să lucreze ca ofițer de recrutare, de relații cu publicul, marketing sau agent la sol in aeroport.
Andra Oprea - redactor colaborator * Vocea Olteniei