Declarația ministrului delegat pentru Afaceri Europene, Afaceri Europene, Ana Birchall, cu privire la Raportul MCV

0

Vă prezentăm transcrierea declarației de presă susținută miercuri, 25 ianuarie 2017,  la Palatul Victoria, de ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Ana Birchall, cu privire la Raportul MCV:

După cum știți, se împlinesc zece ani de la instituirea acestui mecanism, iar documentul publicat astăzi prezintă o evaluare a întregii perioade și, mai mult decât atât, recunoaște performanțele substanțiale înregistrate de România în domeniile aferente MCV-ului, în toată această perioadă de zece ani de zile. Este al patrulea raport pozitiv consecutiv, prin care se califică progresele României ca fiind majore, demonstrând și certificând astfel menținerea parcursului sustenabil în ceea ce privește atingerea obiectivelor acestui mecanism.

Raportul de astăzi este unul bun, confirmând existenţa unui incontestabil parcurs pozitiv al evaluărilor sistemului judiciar român. În acest sens, sunt menţionate, încă din primele paragrafe ale documentului, aspectele ce ţin de sustenabilitatea procesului de reformă şi consolidarea sistemului judiciar. Însă, elementul cheie al raportului constă în aceea că, dincolo de aprecierile pozitive, Comisia indică o perspectivă clară de finalizare a acestui mecanism, prin intermediul continuării şi consolidării accelerate a reformelor, formulând în acest sens 12 recomandări. Se introduce conceptul de finalizare a fiecărei condiţionalităţi în parte, prin îndeplinirea celor 12 recomandări. Închiderea tuturor condiţionalităţilor va duce la finalizarea acestui mecanism.

De asemenea, Comisia Europeană menţionează perspectiva unei evaluări anticipate, în 2017, pentru finalul anului curent. Salutăm totodată recunoaşterea progreselor majore ale României privind mai multe aspecte legate de MCV şi vă asigurăm că noi vom continua să lucrăm cu Comisia Europeană pentru a limita caracterul general al unora dintre astfel de recomandări, care nu reflectă întocmai progresele României, aşa cum au fost ele certificate, atât de rapoartele pozitive anterioare, cât şi de prezentul raport.

Vom continua să implementăm recomandările care acoperă acţiuni care sunt deja în curs de operaţionalizare sau cele care au perspectivă temporală intinsecă, şi mă refer aici, de exemplu, la implementarea Strategiei naţionale anticorupţie 2016-2020. Contând în permanenţă pe sprijinul Comisiei în atingerea obiectivului de finalizare a MCV, vom continua să pledăm pentru ca raportarea să se facă pe baza obiectivelor iniţiale ale MCV-ului, stabilite prin decizia Comisiei din decembrie 2006. Obiectivul nostru este de a încheia MCV-ul, pentru a plasa România, în mod corect, în rândul tuturor celorlalte state membre care sunt supuse unor instrumente orizontale de evaluare şi monitorizare cu privire la ariile care fac obiectul MCV-ului şi care sunt aplicabile tuturor statelor membre. S-ar încheia astfel situaţia curentă, prin care România este evaluată în paralel, prin mai multe instrumente, cu aceleaşi obiective.

Apreciem în mod deosebit şi faptul că în acest raport, pentru prima dată, se menţionează explicit natura distinctă a MCV-ului şi necesitatea de a evita orice corelări cu deciziile din cadrul altor politici ale Uniunii Europene, cum ar fi, de exemplu, aderarea la Spaţiul Schengen sau fondurile structurale. Autorităţile române au subliniat în mod repetat acest lucru de-a lungul anilor, însă, din păcate, operarea unei astfel de legături a continuat să blocheze în plan european decizii fundamentale pentru România.

Aşadar, salutăm mesajul explicit transmis de acest raport cu privire la distincţia clară între MCV şi procesul de aderare la Schengen, pentru a elimina orice posibilă ambiguitate privind menţinerea unei interdependenţe între cele două procese. Regretăm că această decizie nu a venit mult mai devreme din partea Comisiei Europene, putând fi astfel evitată întârzierea atingerii acestui obiectiv, atât de important pentru România. România reiterează nevoia unui dialog direct, transparent cu Comisia Europeană, iar în perioada următoare vor exista contactele, care sunt normale, la nivelul experţilor din Ministerul Justiţiei.

După cum ştiţi, Ministerul Justiţiei este liderul de filă în acest dosar, noi, la Ministerul de Externe şi prin portofoliul pe care îl coordonez pe afaceri europene, noi asigurăm coordonarea pe linia diplomatică, pentru a atinge acest obiectiv important pentru România, dar Ministerul Justiţiei este liderul de filă. Considerăm că astfel de înţelegeri trebuie să ducă la a stabili foarte clar un calendar cu obiective clare şi un calendar predictibil de îndeplinire a acestor obiective, pentru a evita generalităţile cu care ne-am confruntat în ultimii zece ani de zile, generalităţi care, practic, au dus de mult prea multe ori la evaluări ambigue, pe alocuri şi care nu au ţinut neapărat cont de realităţile din România.

După cum ştiţi, România va prelua preşedinţia Consiliului în primul semestru al anului 2019 şi cred că profilul ţării noastre în Uniunea Europeană trebuie consolidat şi recunoscut ca atare. Vă mulţumesc frumos! Acestea sunt declaraţiile pentru această primă evaluare şi sigur că vom continua dialogul şi vă vom sta la dispoziţie cu orice alte întrebări veţi avea pe acest subiect în perioada imediat următoare. Mulţumesc!

https://www.youtube.com/watch?v=JAQas0f1rWQ&feature=youtu.be

Loading...

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here