Deteriorarea în timp a anvelopelor nu este un lucru necunoscut pentru nimeni. Fie că sunt rulate intensiv sau ocazional, indiferent de cât de bune sunt, acestea vor fi constant supuse uzurii inevitabile. Dar totuși acest fenomen nu are loc întotdeauna uniform sau aleatoriu. Astfel, există o serie de indicii care îți pot arăta o serie de greșeli ale celor care s-au ocupat de vulcanizarea mașinii tale.
Chiar și cauciucurile de bună calitate precum cele de la Kingstar (click pe link) pot să treacă printr-o uzură prematură dacă nu sunt calibrate și centrate cum trebuie. Pe lângă acest lucru presiunea și volumul de aer sunt de asemenea lucruri de luat în considerare, care probabil sunt neglijate de către vulcanizator. Așa că dacă observi un patern ciudat de uzură la anvelopele tale, cu siguranță este încadrat în seria de comportamente de uzură care urmează în continuare:
Cauciucurile supra-umflate
Dacă observi că anvelopele mașinii tale prezintă urme de uzură doar pe partea din mijloc și centrală a suprafeței acestuia, este clar faptul că roata este supra-umflată. Camera de aer din interiorul cauciucului este mult prea supusă la presiune astfel, partea centrală a cauciucului va ieși mai mult în relief față de marginile din stânga și dreapta.
Acest lucru se întâmplă datorită faptului că doar partea cea mai umflată va avea aderență și contact cu solul, spre deosebire de extremități care nu mai apucă aderență datorită acestui fapt.
Anvelopele slab umflate
Acest patern de uzură are loc atunci când cauciucurile sunt umflate sub specificație, astfel, spre deosebire de cazul anterior, deteriorarea părții aderente se manifestă mult mai preponderent pe părțile laterale. Suprafețele cele mai tari/solide vor avea cel mai mult contact cu solul, iar cu cât această arie este mai îngustă cu atât mai mult va suferii efectele frecării și deteriorării.
Mijlocul suprafeței cauciucului nu mai are aderență datorită părților laterale care sunt mult mai ieșite în evidență, tocmai datorită faptului că acolo se află marginile jantelor, astfel efectul este opus celui de supra-umflare.
Deteriorare doar pe jumătatea dinspre exterior
Dacă anvelopele mașinii tale arată așa în urma uzurii, este destul de probabil să ai probleme cu alinierea și calibrarea acestora. Astăzi, problema din imagine este destul de rară pentru mașinile moderne care nu mai suferă de înclinarea pozitivă a roților.
Acest lucru este cauzat cel mai des de cambrura pozitivă a roților față de axe. Acest lucru înseamnă faptul că partea superioară a roții tinde spre exterior iar cea inferioară, care atinge pământul, spre interior. Astfel este destul de logic ca suprafețele cauciucurilor care ating cel mai mult solul să fie cele dinspre exterior.
Este foarte important de menționat aici faptul că rigiditatea, poziționarea suspensiilor și virarea agresivă pot produce acest efect. Atunci când arcurile sunt prea rigide sau nu funcționează cum trebuie, axele roților sunt forțate să se cambreze spre exterior.
Uzura pe jumătatea dinspre interior
O astfel de uzură are loc dintr-o cauză opusă celei anterioare. Așa numita cambrură negativă, reprezintă faptul că partea roții care atinge pământul este ieșită înspre exterior, iar cea superioară tinde să conveargă spre interior.
Acest lucru este firesc să producă o deteriorare mult mai evidențiată pe suprafața dinspre interior a cauciucului.
Suspensiile și calibrarea acestora au de asemenea un impact major asupra acestui efect. Tocmai datorită faptului că în timpul mersului suspensiile sunt într-o constantă expansiune și contragere, în aceiași măsură se schimbă și unghiul de înclinare al roților. Iar dacă nivelul de rigiditate este prea slab, acestea riscă să stea într-o constantă postură de cambrură negativă.
Anvelope crestate sau cu uzură neuniformă
Suspensiile defecte sau cu piese necalibrate, au efectul de a destabiliza roțile, astfel întreaga roată începe să „joace”. Dacă există astfel de probleme, chiar și minore, le vei putea observa efectul în timp asupra anvelopelor. Chiar dacă fizic nu simți inconsistența aderenței pneurilor cu solul, acest lucru în mod treptat poate să fie evidențiat de crestăturile formate pe marginea cauciucurilor sau urme de pete de uzură.
Pe lângă decalibrarea gradului de înclinare, stabilitatea unghiului de virare poate de asemenea să aibă probleme. Dacă de exemplu roata nu este suficient de bine fixată, pneurile nu sunt bine schimbate sau axele sunt deteriorate, un prim semn pentru astfel de lucruri poate fi acest efect de crestare sau uzură neuniformă.
În concluzie, frecarea este factorul care determină orice șofer să schimbe piese la mașina sa chiar și dacă este un șofer excelent. Cu toate acestea, greșelile de calibrare și ignorarea unor elemente minore pot în cele din urmă să producă rezultate de proporții mult mai mari. Precum supra-umflarea anvelopelor poate să crească riscul de explozie a pneului, cambrura negativă sau pozitivă poate să distrugă întregul ax și sistem de direcție al unei mașini. Astfel, este foarte bine să fi precaut atunci când observi astfel de paterne de uzură asupra anvelopelor tale, deoarece chiar și cele mai bune pot suferi o soartă similară.