Raport privind activitatea desfășurată de Biroul vamal Gorj în 2021

0

Biroul vamal Gorj este un birou vamal de interior şi îndeplinește atribuții și sarcini specifice, care pot fi grupate în două categorii:

  1. responsabilități în domeniul vamal;
  2. competențe fiscale, care vizează autorizarea operatorilor, mișcarea şi supravegherea operațiunilor cu produse accizabile.

Din punctul de vedere al structurii organizatorice, BV Gorj este condus de un „Şef de birou vamal” şi funcționează cu următoarele componente operative:

  • Compartimentul supraveghere și control vamal – cu un personal format din 4 lucrători vamali;
  • Compartimentul autorizări, supraveghere şi control al mișcării produselor accizabile – unde sunt încadrați 2 funcționari;
  • Compartimentul informatizare – ale cărui atribuții sunt îndeplinite de 1 salariat;
  • Compartimentul financiar,  contabilitate  şi  administrativ – structură în care activează în prezent 4 persoane.

În anul 2021, Biroul Vamal Gorj, prin activitatea desfășurată, a determinat încasarea la bugetele publice, național şi european, a unor resurse financiare, ale căror cuantumuri lunare şi totale, exprimate în lei, sunt prezentate în tabelul următor:

Luna 2021
Ianuarie 777.387
Februarie 1.574.225
Martie 1.154.259
Aprilie 1.097.436
Mai 1.288.795
Iunie 1.296.823
Iulie 1.485.838
August 1.060.274
Septembrie 1.042.818
Octombrie 1.847.173
Noiembrie 1.604.240
Decembrie 1.321.649
Total 15.550.917

         

Având în vedere nivelul planificat al veniturilor bugetare, care trebuiau realizate de instituția noastră, stabilit la valoarea de 14.130.000 de lei, se constată o depășire a țintei cu  + 1.420.917 de lei, ceea ce a determinat un grad de realizare anuală a indicatorului de aproximativ 110,05%.

În structură, veniturile bugetare încasate se prezintă astfel:

 Venit bugetar (lei) 2021
Taxe vamale 773.656
TVA 14.625.648
Accize 2.556
Alte venituri (amenzi, comision vamal, accesorii) 149.057
TOTAL 15.550.917,18

Se remarcă faptul că, şi în anul 2021, în totalul veniturilor bugetare realizate, ponderea covârşitoare este deţinută de taxa pe valoarea adăugată, aceasta reprezentând 94,05% din total. Taxele vamale, care sunt resurse proprii tradiţionale ale Uniunii Europene şi care alimentează bugetul comunitar, reprezintă, la nivelul judeţului Gorj, circa 4,97% din volumul total al încasărilor.

Operaţiunile vamale derulate de către operatorii economici, prin intermediul Biroului Vamal Gorj, cu defalcare lunară, în anul 2021, se prezintă astfel:

Luna 2021
Ianuarie 250
Februarie 800
Martie 468
Aprilie 389
Mai 342
Iunie 344
Iulie 364
August 333
Septembrie 354
Octombrie 310
Noiembrie 338
Decembrie 308
Total 4700

 

În structura lor, din punct de vedere al regimurilor vamale aplicate, operaţiunile menţionate anterior se prezintă astfel:

Regim vamal Număr
Punere în liberă circulaţie (import) 1331
Regimuri vamale speciale, din care: 1356
                     De tranzit 1355
                     De depozitare (antrepozit vamal şi zonă liberă) 0
                    De utilizare (admitere temporară                  şi destinaţie finală) 1
                     De prelucrare, din care:

 

– perfecţionare activă

 

– perfecţionare pasivă

 

0

0

Export 2013
Total 4700

 

Remarcăm prevalenţa exporturilor în totalul operaţiunilor vamale derulate în anul 2021, acestea reprezentând 42,83% din activitate, în timp ce importurile reprezintă 28,32% din total, iar regimurile speciale 28,85%.

Cele mai importante state din care s-au importă mărfuri prin entitatea noastră au fost Serbia, Turcia, Ucraina şi Rusia,  iar statele de destinaţie a exporturilor au fost Serbia, Republica Moldova şi Regatul Unit al Marii Britanii.

Activitatea vamală în domeniul trimiterilor poştale în anul 2021 se prezintă astfel:

Indicator 2021
Colete poştale sosite 2216
Chitanţe vamale emise pentru colete poştale 981
Valoarea încasărilor din taxarea coletelor poştale (lei) 66147

 

Biroul Vamal Gorj a derulat şi activitate de control vamal ulterior, ai cărei indicatori specifici se prezintă în tabelul următor:

Indicator 2021
Declaraţii vamale reverificate 860
Procese verbale de control 8
Decizii de regularizare a situaţiei 5

 

Şi în anul 2021, în  scopul îndeplinirii obiectivelor vamale strategice ale Uniunii Europene, Biroul Vamal Gorj a participat activ la operațiuni naționale de supraveghere a pieței. A fost derulat un număr de 27 de astfel de operațiuni, după cum urmează:

  1. OPERAŢIUNEA JCO S CARE FACE, derulată în perioada 18.01.2021 – 26.01.2021, având drept scop combaterea traficului ilegal cu măşti de protecţie a feţei sub standard;
  2. OPERAŢIUNEA CONTROL PRODUSE STRATEGICE 2021 derulată în perioada 18.01.2021 – 22.01.2021, având drept scop identificarea şi sancţionarea operaţiunilor ilegale cu produse strategice: produse militare şi produse cu dublă utilizare;
  3. OPERAŢIUNEA COLOSEUM derulată în perioada 01.02.2021 – 14.02.2021, având drept scop combaterea traficului de bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural;
  4. OPERAŢIUNEA CONTROL COLETE ANTIDROG, în perioada 08.03.2021 – 12.03.2021, având drept scop combaterea traficului ilicit de droguri şi substante psihoactive;
  5. OPERAŢIUNEA CONTROL PRECURSORI DROGURI, desfăşurată în perioada 12.04.2021 -16.04.2021, având drept scop combaterea traficului ilicit de precursori de droguri;
  6. OPERAŢIUNEA CITES 2021, cu desfăşurare în perioada 03.05.2021 – 16.05.2021, având ca obiectiv combaterea traficului cu flora și fauna CITES;
  7. OPERAŢIUNEA STOP II, derulată în perioada 30.04.2021 – 03.06.2021, având ca obiectiv combaterea traficului cu mărfuri contrafacute;
  8. OPERAŢIUNEA PANGEA XIII , în perioada 18.05.2021 – 25.05.2021, având drept scop combaterea traficului cu medicamente contrafacute;
  9. OPERAŢIUNEA Know How 2021, organizată în perioada 02.06.2021 – 11.06.2021, care a urmărit combaterea traficului cu mărfuri contrafacute;
  10. OPERAŢIUNEA CONTROL COLETE ANTIDROG, în perioada 07.06.2021 – 11.06.2021, având drept scop combaterea traficului ilicit de droguri şi substanţe psihoactive, prin intermediul coletelor;
  11. OPERAŢIUNEA STOP II, faza a II-a, derulată în perioada12.06.2021 – 30.09.2021, având ca scop combaterea traficului ilegal cu mărfuri legate de pandemia COVID 19;
  12. OPERAŢIUNEA CONTROL SUBSTANŢE ODS 2021, pusă în aplicare în mai multe etape, respectiv perioadele 12.07.2021 – 16.07.2021,09.08.2021 – 13.08.2021 şi 13.09.2021 -17.09.2021, având ca scop identificarea și sancţionarea operatţunilor ilegale cu substanţe care depreciază stratul de ozon;
  13. OPERAŢIUNEA CONTROL DEŞEURI, tot cu o derulare etapizată, în perioadele 19.07.2021 – 23.07.2021,16.08.2021 – 20.08.2021 şi 20.09.2021 – 24.09.2021, avand ca obiectiv identificarea și sancţionarea operaţiunilor ilegale cu deşeuri
  14. OPERAŢIUNEA CONTROL COLETE ANTIDOPING, în perioada 26.07.2021 – 30.07.2021, care a urmărit combaterea traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc;
  15. OPERAŢIUNEA CONTROL COLETE ANTIDROG 2021, în perioada 23.08.2021- 27.08.2021, care a vizat combaterea traficului ilicit de droguri şi substanţe psihoactive prin intermediul coletelor poştale;
  16. OPERAŢIUNEA PANDORA 2021, derulată în perioada 30.08.2021 – 12.09.2021, având drept scop combaterea traficului ilegal de bunuri culturale şi valori artistice;
  17. OPERAŢIUNEA AMSTRONG VIII, în perioada 13.09.2021 – 17.09.2021, avand drept scop combaterea traficului cu arme de foc şi muniţie prin intermediul coletelor poştale;
  18. OPERAŢIUNEA DEMETER VII, activă în perioada 01.10.2021 – 31.10.2021.2021, al cărui obiectiv a fost identificarea și sancţionarea operaţiunilor ilegale cu deşeuri;
  19. OPERAŢIUNEA THUNDER 2021, în perioada 01.10.2021 – 31.10.2021, avand drept scop combaterea traficului ilicit de de specii CITES;
  20. OPERAŢIUNEA JCO POST BOX III, desfăşurată în perioada 04.10.2021 – 31.10.2021, în cadrul căreia s-au urmărit mai multe aspecte: subevaluarea ,comerţul ilegal sau contrabanda cu mărfuri CITES, cu mărfuri contrafăcute şi cu produse farmaceutice legate de COVID;
  21. OPERAŢIUNEA LUDUS II, în perioada 15.10.2021 – 30.11.2021, având drept scop combaterea traficului ilegal de jucării contrafacute şi/sau periculoase;
  22. OPERAŢIUNEA ATHENA V, în perioada 08.11.2021 – 15.11.2021, care a avut drept obiectiv combaterea spălării banilor şi acţiunilor teroriste;
  23. OPERAŢIUNEA CONTROL OPSON XI, derulată în perioada 01.11.2021 – 30.04.2022, în cadrul căreia se urmăreşte combaterea comerţului cu produse alimentare contrafăcute şi cu băuturi dăunătoare sănătaţii;
  24. OPERAŢIUNEA CONTROL COLETE ANTIDROG 2021, perioada 15.11.2021 -19.11.2021, avand drept scop combaterea traficului ilicit de droguri şi substanţe psihoactive prin intermediul coletelor poştale;
  25. OPERAŢIUNEA ELECTRICE, în perioada 22.11.2021 – 03.12.2021, în cadrul căreia s-a realizat verificarea echipamentelor electrice, pentru a constata dacă îndeplinesc cerinţele legale de securitate şi siguranţă a consumatorului;
  26. OPERAŢIUNEA SHIELD, în perioada 01.04.2021 – 31.10.2021) având drept scop combaterea traficului ilegal de medicamente;
  27. OPERAŢIUNEA GAZE FLORURATE CU EFECT DE SERĂ, în perioada 11.10.2021 – 15.10.2021, care a vizat identificarea şi sancţionarea operaţiunilor ilegale cu substanţe din categoria gazelor florurate cu efect de seră „F-gases”.

Competenţele fiscale ale structurii noastre se grupează pe două direcţii de acţiune:

  • autorizarea agenţilor economici să deruleze operaţiuni în sfera produselor accizabile;
  • supraveghere şi control al mişcării produselor accizabile.

Indicatorii cantitativi privind activitatea de autorizare, în anul 2021, se prezintă astfel:

Tip autorizaţie/atestat Emise Revocate/ Anulate/ Suspendate  
Autorizații antrepozite fiscale 0 0  
Autorizații utilizatori finali 2 0  
Autorizații destinatar înregistrat 0 0  
Autorizații destinatar înregistrat care  achiziționează ocazional produse accizabile 0 0  
Atestate de înregistrare pentru comercializare angro cu depozitare de produse energetice 0 0  
Atestate de înregistrare pentru comercializare angro fără depozitare de produse energetice 20 2  
Atestate de înregistrare pentru comercializare en detail de produse energetice 98 7  
Atestate pentru distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și tutun prelucrat 1 1  
Înregistrare notificări privind utilizarea produselor energetice în exceptare de la regimul de accizare 53 0  

 

Pe palierul supravegherii şi controlului mişcării produselor accizabile, în anul de referinţă, activitatea poate fi sintetizată astfel:

Indicator Valoare
Nr. total e-DA* 21
Nr. e-DA recepționate 21
Nr. e-DA emise 0
Nr. total controale efectuate 163
Nr. controale fizice efectuate 100
Nr. controale documentare efectuate 63
Nr. decizii de impunere întocmite 1
Sume stabilite prin decizii de impunere (lei) 274

* document administrativ de însoţire

Dificultăţile şi nevoile care se manifestă la nivelul Biroului vamal Gorj se regăsesc în domeniul administrativ – logistic şi vizează, în primul rând, starea tehnică a clădirilor, care necesită reparaţii şi reabilitări urgente, cât şi materialele consumabile, care sunt furnizate în cantităţi insuficiente.

Popeangă Vasile Nicolae

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here