După ani de zile de monopol al autorizaţiilor taxi eliberate de Primăria Capitalei, după cesiuni, datorii la stat şi multe acte de corupţie neluate în serios de instituţiile statului, „mafia taximetriei” sau „cartelul galben”, aşa cum titrează presa, „mafie” condusă de aceleaşi personaje malefice, regrupate în jurul fostului Primar şi Preşedinte Traian Băsescu sub umbrelă Partidului Mişcarea Populară, încearcă cu disperare sub ameninţări cu asedii şi proteste, să forţeze mâna Guvernului pentru promovarea unei ordonanţe cu două articole.
Proiectul ordonanţei redactată chiar de „cartelul galben” este pe circuitul de avizare interministerial şi are două componente respectiv două articole ce modifică art .20 şi art. 55 din legea taximetriei. Una legitimă, susţinută de ani de zile de Federaţia Operatorilor Români de Transport – F.O.R.T. , ce vizează transportul ilegal desfăşurat de cei neautorizaţi (modificarea art. 55) şi una total în afara planului de mobilitate durabilă sau principiilor de integrare tarifară şi operaţională din zonele metropolitane (modificarea art. 20) care urmăreşte un lucru simplu – eliminarea concurenţei.
În paralel, surse din interiorul Primăriei, ne-au confirmat toate zvonurile apărute în presă legate de încercarea din spatele uşilor închise de a reîntoarce către „cartelul galben” toate autorizaţiile retrase din cauza nevalidării unor cesiuni.
Odată ce aceste autorizaţii ajung în aceleaşi buzunare ale membrilor cartelului sus amintit, vor fi scoase la „închiriat” contra unor taxe lunare plătite de cei ce doresc să desfăşoare cu adevărat această activitate într-un context însă dominat de ani de zile de bişniţarii de autorizaţii ce au produs o pagubă uriaşă atât bugetului de stat cât şi bugetului local în cârdăşie cu unii parlamentari, politicieni din conducerea primăriei sau unii poliţişti şi funcţionari publici.
Doamna Primar General Firea se joacă „pititea” cu serviciile publice de transport şi nu îşi asumă nimic în mod direct generând din cauza intervenţiilor sale haos atât în aplicarea Planului de mobilitate durabilă cât şi în domeniul taximetriei.
Nu există nici un fel de perspectiva legată de ceea ce urmează să se întâmple din ianuarie 2019 cu serviciul de transport public din zona metropolitană sau în ceea ce priveşte terminalele intermodale sau zonele park&rade iar discuţiile pe aceste subiecte sunt total lipsite de transparentă în raport cu deciziile politice.
În paralel, Parlamentul României refuza să înceapă dezbaterile pe subiectul legii taximetriei, lăsând Guvernul expus unor presiuni total nejustificate.
FORT solicită membrilor Guvernului să îşi asume Ordonanţa doar în ceea ce priveşte modificarea art. 55 ce vizează transportul ilegal (pirateria din transportul rutier de pasageri) lăsând Parlamentului responsabilitatea de a trata serios şi responsabil legea specială aplicabilă în domeniu a cărei modificare este esenţială şi extrem de urgenţă – legea 38/2003.
În condiţiile în care gestionarea unui serviciu public de către Autoritatea Publică locală şi-a dovedit în timp totală ineficientă, FORT consideră că legiuitorul trebuie să schimbe radical abordarea, oferind celor ce doresc cu adevărat să practice în acest domeniu, şansă să evolueze în raport cu cerinţele pieţei şi în principal cu nevoia de mobilitate, securitate şi confort ale pasagerului respectiv prin liberalizarea autorizaţiilor taxi.
FORT a solicitat deja autorizare, prin asociaţiile membre, pentru organizarea în perioada următoare, în faţa Guvernului a unor proteste de amploare atât pe subiectul taximetriei cât şi pe cel legat de transportul public regulat judeţean şi interjudeţean de pasageri, afectate în ultimul timp de acelaşi tip de abordare politică în care nimic nu este transparent sau concret.
Augustin Hagiu
Președinte
Federația Operatorilor Români de Transport (F.O.R.T.)