Transportul ilegal, susţinut politic, este direct responsabil pentru moartea oamenilor nevinovaţi!

0

Legislaţia în transporturi, corupţia şi abuzurile distrug în maxim 2 ani tot ceea ce a mai rămas din transportul autohton. În data de 22 Februarie, F.O.R.T. protestează atât în Bucureşti cât şi în ţară.

În tragedia rutieră petrecută în dimineaţa zilei de 8 Februarie, în judeţul Suceava, pe raza localităţii Sasca Noua – DN 2E, şi-au pierdut viaţa două persoane şi alte 7 au fost rănite, în contextul în care două autovehicule respectiv o autoutilitară şi un microbuz (transformat artizanal în autoturism 8+1 în acte), s-au ciocnit frontal.

Acest accident rutier a fost cauzat de viteză excesivă şi starea tehnică necorespunzătoare a microbuzului transformat artizanal, microbuz care, din datele obţinute de Federaţia Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T., efectua în mod regulat, transport ilegal de pasageri şi mărfuri către Italia.

Tragedia rutieră de la Sasca Noua, se alătura seriei negre de astfel de evenimente, petrecute în ultimii ani, cu consecinţe extrem de grave, un adevărat fenomen naţional pe care F.O.R.T. încearcă de ani de zile să îl oprească.

Fenomenul transportului neautorizat, practicat de persoane fizice din România, a luat amploare şi s-a dezvoltat în ultimii 10 ani, atât la nivel local, naţional cât şi internaţional, pe fondul gravelor probleme legislative şi operaţionale cu care se confruntă transportul rutier de pasageri.

Politicienii şi autorităţile publice locale şi centrale sunt factori direct responsabili pentru dezvoltarea acestui fenomen, UNIC la nivelul Uniunii Europene, iar opinia publică este de multe ori indusă în eroare de sintagme de tipul “microbuz de transport pasageri”, fără să înţeleagă faptul că aceste autovehicule au suferit modificări tehnice neconforme, nu intra în categoria autovehiculelor de transport pasageri fabricate şi omologate în acest scop şi NU beneficiază de verificări periodice specifice în unităţi teritoriale aparţinând Registrului Auto Roman, verificări ce ar trebui să urmărească atât starea tehnică cât şi respectarea gradului de confort şi siguranţă al pasagerilor.

Totodată, transportul neautorizat de pasageri, desfăşurat cu autoturisme sub capacitatea de 9 locuri sau autoturisme de tip microbuz destinate transportului de mărfuri ( transformate artizanal, având şi locuri pentru persoane), nu oferă nici o siguranţă, iar  pasagerii sunt expuşi tragediilor, fără să beneficieze de asigurare pe întreaga durată a călătoriei aşa cum prevăd actele normative în cazul transporturilor licenţiate.

Din estimările F.O.R.T., bugetul de stat este prejudiciat anual cu sume de ordinul a zeci de milioane de euro din cauza activităţilor de transport ilicit şi neautorizat în timp ce, din punct de vedere al actelor normative în vigoare, pentru combaterea fenomenului este nevoie de modificarea unui singur articol respectiv de eliminarea sintagmei “în mod repetat”, aplicabilă persoanelor fizice, în legea taximetriei.

Parlamentarii şi guvernanţii ce au evitat în mod constant să rezolve această problemă legislativă, invocând faptul că alegătorii din rândul transportatorilor neautorizaţi nu îi vor mai susţine prin vot, au mâinile pătate de sângele celor ce şi-au pierdut viaţa în multitudinea accidentelor care au ca şi cauza principală transportul neautorizat.

Zilnic, la nivelul judeţelor, în trafic interjudeţean respectiv în trafic internaţional, sub ochii autorităţilor de control inclusiv din vămi, câteva mii de maşini desfăşoară transport ilegal fără ca posesorii acestora să plătească măcar un leu către bugetul de stat.

Poliţia rutieră ridică din umăr, de cele mai multe ori, iar angajaţii Poliţiei de frontieră sunt legaţi la ochi în raport cu reţelele transportatorilor ilegali de pasageri, ce de regulă agaţă şi o remorcă în care se afla coletărie sau tractează o platformă cu ajutorul căreia aduc în ţară, în mod frecvent, autoturisme second hand din întreaga Europă.

Un calcul estimativ, în cazul unui transport ilegal către Italia cu un microbuz 8+1 ne arată următoarele:

8 pasageri x 120 eur = 960 eur/sens

Coletărie de valoare medie =  500 eur/sens

Total/sens – 1460 euro din care se scad maxim 200 eur carburantul şi taxele de drum, rezultând în buzunarul persoanei fizice ce desfăşoară activitatea – 1260 euro x 2 (tur/retur) respectiv 2520 euro la un singur transport.

2 curse /săptămâna x 2520 euro echivalează cu aproximativ 5000 euro încasaţi săptămânal cu un singur microbuz.

Reţeaua de transport internaţional ilegal însă număra peste 2000 de astfel de autovehicule, unele înmatriculate în Bulgaria având o stare tehnică necorespunzătoare, sute mii de km la bord şi şoferi care dorm maxim 20 de ore/săptămână.

În cazul transporturilor ilegale, desfăşurate la nivel local, situaţia este extrem de gravă în aproape toate judeţele ţării iar fenomenul “ia-mă nene” a căpătat proporţii inimaginabile deoarece în interiorul lui se afla agenţi de poliţie locală, jandarmi, rude ale agenţilor poliţiei rutiere sau ai angajaţilor din unităţile administrativ teritoriale.

Din discuţiile purtate de conducerea F.O.R.T. cu unii Preşedinţi ai Consiliilor Judeţene, reiese în mod cert că şi aceştia sunt şocaţi de fenomenul transportului ilegal, recunoscând în sfârşit faptul că fluxurile de pasageri, mobilitatea şi siguranţă acestora, programele de transport, capacităţile şi investiţiile sunt date total peste cap.

La sfârşitul anului trecut atât Parlamentul României cât şi ex.ministrul Şova au bulversat transportul de pasageri atât prin modificarea legii transportului public local cât şi prin modificarea regulilor privind acordarea licenţelor de transport naţional. Chiar şi un profan în transporturi poate constata că transportatorii sunt forţaţi, prin modul în care sunt constituite actele normative, să investească în vehicule de capacitate cât mai mică de transport pentru a genera nemulţumirea publicului călător în raport cu autobuzele urbane cumpărate second hand de fostele regii autonome, transformate acum în societăţi comerciale numai bune de “muls”.

În ţară sunt deschise peste 20 de procese la nivelul Curţilor de Apel, împotriva ordinului emis de Lucian Şova însă Justiţia este, de multe ori, oarbă şi total nepregătită atunci când vorbim despre legislaţia autohtonă în raport cu reglementările europene sau mai ales când vorbim de transporturi în general.

Dacă la transportul interjudeţean se pare că noul Ministru, în persoana Doamnei Rovana Plumb, caută soluţii pentru deblocarea situaţiei şi este hotărâtă să demareze un studiu de mobilitate la nivel naţional, în ceea ce priveşte transportul local şi judeţean lucrurile încep să capete proporţii dramatice.

În lipsa unor norme clare şi din cauza faptului că nouă lege a transportului local emisă de Parlament, este plină de lipsuri, erori şi contradicţii în raport cu legislaţia comunitară, unii Primari sau preşedinţi de Consiliu Judeţean, interpretează lucrurile după propriul interes, iar abuzurile sunt doar la început.

Rând pe rând, CL Buzău (inclusiv prin asociaţia de dezvoltarea intercomunitară din care face parte), CJ Vâlcea, CJ Prahova, CL Bârlad şi CL Mangalia, au pregătit caiete de sarcini care mai de care mai ciudate şi contrare normelor, bazându-se pe somnul şi dezinteresul autorităţilor centrale.

România se umple de abuzuri şi de procese în instanţă dacă transportul public este lăsat fără norme, clarificări şi exemple de bună practică, la mâna politrucilor disperaţi să mai tragă cât pot din banul public, pe fondul problemelor din interiorul DNĂ, o altă instituţie care nu a înţeles cum se fură în România în domeniul transportului public sau pur şi simplu nu s-a arătat interesată de acest subiect.

Exemplul de la Buzău este elocvent: se cumpără din banul public, la preţ umflat de interpuşi, nişte fiare vechi de marcă pompoasă, obosite şi uzate prin Europa, de care transportul local de acolo abia aşteaptă să scape. Cu o mână de vopsea le făţuieşte cine trebuie şi le scoate în fata alegătorilor, influenţaţi prin campanii de promovare extrem de agresive, că vor avea transport din cinci în cinci minute la poartă şi asta pentru că motorină, anvelopele şi toate celelalte costuri operaţionale sunt susţinute din banul public aflat la discreţia mult iubitului primar.

Transportatorii privaţi, ce au fost obligaţi de Consiliul Judeţean să facă investiţii neadaptate fluxurilor de pasageri, pirataţi pe trasee de transportul ilegal şi mai nou şi de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară condusă de Primarul oraşului Buzău, renunţa rând pe rând la transport. Astfel, satele amărâte aflate la mare distanţă de A.D.I. Buzău vor rămâne în curând fără transport iar Consiliul Judeţean poarta întreaga vină pentru întreaga situaţie.

Cuvântul de ordine în transporturi este “HAOS” şi faţă de tot ceea ce se întâmplă, F.O.R.T. a sesizat Guvernul României, Comisia Europeană şi Parlamentul European, iar pe data de 22 Februarie organizează la nivel naţional şi în Bucureşti P-ta Victoriei un amplu protest ce are rolul de a aduce legislaţia pe drumul cel bun.

La protest vor participa cca. 5000 de patroni şi angajaţi din transporturi, veniţi din toată ţara, pentru susţinerea revendicărilor ce privesc atât transportul de mărfuri cât şi cel de pasageri.

Preşedinte F.O.R.T.
Augustin Hagiu

Loading...

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here