Se pregătește co-plata la RCA și păgubiții vor plăti reparațiile, pe lângă asigurări

0

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) atrage din nou atenția asupra gravității dispozițiilor cuprinse în proiectul de modificare a Legii 132/2017 publicat pe site-ul Senatului României. Acest proiect inițiat de deputatul Marius Bota trebuie retras urgent, deoarece afectează profund interesele transportatorilor, ale întregii industrii auto, care înseamnă peste 500.000 de salariați. Propunerile din acest proiect încalcă dispozițiile Constituției României, ale Tratatului de Funcționare a Uniunii Europene, și sunt în contradicție cu dispozițiile Legii Concurenței.

În multe situații, transportatorii au calitate și de persoane păgubite, în urma unor accidente rutiere. Dacă proiectul de lege ar fi adoptat în forma propusă de inițiatori, transportatorii vor fi nevoiți să aloce sume importante de bani pentru a acoperi diferențele dintre costurile de reparație/închiriere și despăgubirile subevaluate care vor fi plătite de societățile de asigurări, pe baza propriilor calcule. Astfel se va ajunge la un sistem de co-plată în care asiguratorul să plătească o parte din despăgubire, iar diferența să fie suportată de persoanele prejudiciate, ceea ce este contrar principiului repărării integrale a prejudiciului.

Niciun operator economic nu trebuie constrâns prin lege, așa cum se dorește prin proiectul inițiat și publicat la 01.11.2019 pe site-ul Senatului României, să practice un anumit tarif la serviciul pe care îl prestează, un anumit preț la produsele pe care le vinde, ci tarifele și prețurile trebuie să fie stabilite în mod liber, pe bază de cerere și ofertă. Este inacceptabil ca un păgubit să achite vreo diferență din buzunarul lui. cât timp este nevinovat! Se va ajunge la haos în piață, unde service-urile auto pot reține (drept de retenție) autovehiculul reparat, până la plata diferenței ajustate abuziv de asiguratorul RCA!

Oricum legea este injustă pentru transportatori, deoarece, spre deosebire de altă categorie de păgubiți, posibilitatea acoperirii prejudiciilor datorate lipsei de folosință, deși sunt prevăzute în Legea 132/2017, ca risc asigurat (art. 11, alineat 2) punctul d)) nu au aplicabilitate, întrucât Norma 20/2017 nu le definește. Prin urmare, nu mai putem accepta modificări ale legii care să ne creeze prejudicii suplimentare celor deja existente. Salariile au crescut, amenzile au crescut, odată cu salariile, prețul compustibilului a crescut, iar acum se dorește să ni se pună „în cârcă” alte costuri, deoarece asiguratorii vor limita cuantumul despagubirilor?

Asiguratorii s-au plâns la Comisia Europeană că li s-au plafonat cheltuielile administrative, Ministerul Finanțelor Publice a opinat că aceste plafonări trebuie eliminate, astfel încât asiguratorii să aibă orice nivel al cheltuielilor, dar când vine vorba să plătească despăgubirile, acestea trebuie plafonate?

Dacă se plafonează tarifele/prețurile practicate într-un sector de activitate la nivelul unor tarife de referință, atunci Institutul Național de Statistică ar trebui să comunice tarife de referință (care să reprezinte plafonări) în toate domeniile de activitate, prețuri la toate produsele/mărfurile care să reprezinte plafonări. Adică într-un sector se impun anumite plafonări și în altele este piață liberă? Dacă se plafonează despăgubirile pentru reparații/chirii, atunci să se plafoneze tot: salarii, combustibili, alimente, amenzi, etc! Ne întoarcem la economia planificată (mercurial)?

Acest proiect de modificare a legii 132/2017 va încuraja service-urile să folosească în procesul de reparație piese fabricate în China și din dezmebrări, fără acordarea garanției legale (12-24 luni), va crește numărul cazurilor de muncă la negru, repararea autovehiculelor în service-uri neautorizate, evaziunea fiscală, reparații neconforme, care afectează în mod grav siguranța circulației pe drumurile publice și pun în pericol viața și integritatea corporală a tuturor participanților la trafic.

COTAR subliniază caracterul profund dăunător al dispozițiilor propuse în proiectul de modificare a Legii RCA și face apel în mod public, pe de-o parte la inițiatori să retragă urgent acest proiect, iar pe de altă parte, la toate departamentele/instituțiile cu rol de avizare a proiectelor, să nu dea avize favorabile acestui proiect, deoarece încalcă atât Constituția României, cât și Legea Concurenței și Normele Europene. Daca se dorește destabilizarea acestor industrii și trebuie să ieșim în stradă pentru a ne susține drepturile, o vom face, fiindcă această propunere de lege nu are nicio fundamentare și ar trebui să analizăm cu atenție cine are interesul să promoveze astfel de modificări, pentru a-și crește profitul.

***

CONFEDERAŢIA OPERATORILOR şi TRANSPORTATORILOR AUTORIZAŢI din ROMÂNIA (C.O.T.A.R.), cu sediul în Bucureşti, str. George Enescu, nr. 27-29, sector 1, reprezentativă la nivel naţional, conform Legii nr. 62/2011 şi a Sentinţei Civile nr. 23 FED/16.11.2013, Sentinţă Civilă nr. 2 REP/16.01.2017 pronunţată de Tribunalul Bucureşti, pe sectorul de activitate „transporturi rutiere”, ”şcoli de conducere auto” având ca membri federaţii şi asociaţii din rândul transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi şi închiriere, şcolilor de conducători auto.

Loading...

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here