Anul trecut se vorbea despre reabilitarea termică a peste 9.000 de apartamente din București, din sectorul 6, dar și de cea a multor blocuri de locuințe din alte orașe ale țării. Asta înseamnă refacerea fațadei blocului, a gardurilor și aleilor, a străzilor din jurul blocului și a locurilor de parcare.
Reabilitarea termică înseamnă de fapt creșterea performanței energetice a blocurilor. Asta se face prin aplicarea unor materiale termoizolante pe suprafețele pereților exteriori de la blocuri, dar și prin alte lucrări, cum ar fi: montarea unui planșeu la subsol sau la terase, înlocuirea de uși exterioare cu uși termopane, înlocuirea ferestrelor, modernizarea unor instalații vechi și altele.
Pentru aceste lucrări suma plătită de locuitori este de 25% din valoarea lucrărilor, în termen de 10 ani. Asta înseamnă că mulți bucureșteni se îndatorează pe mai mulți ani. La persoanele cu venituri reduse sau cu dizabilități, suma poate fi doar de 3,5% din valoarea lucrărilor de reabilitare.
Unii proprietari doresc realizarea acestor lucrări pentru a mări performanța energetică a blocurilor unde locuiesc. Lucrările de intervenție au ca scop și reducerea consumurilor energetice din perioada sezonului de vară (când este caniculă) cât și în sezonul de iarnă (când este necesară încălzirea locuinței). Experții consideră că prin aceste proiecte se reduce consumul de energie foarte mult, de la valori cuprinse între 180kWh/mp – 240 kWh/mp, la o valoare puțin mai mică de 100 kWh/mp (după finalizarea lucrărilor).
Aproape toate asociațiile de proprietari au depus deja dosarele de reabilitare din 2019. La multe imobile s-au finalizat deja lucrările stabilite, prin urmare, procesul de reabilitare termică a imobilelor de locuit a început imediat. Banii au provenit din bugetul local, dar și din fonduri europene.
În unele sectoare din capitală, cota asociației de proprietari a fost preluată integral de primărie, cum s-a întâmplat de exemplu în sectorul 1 și 2.
Când vine vorba despre astfel de proiecte de lucrări de reabilitare, specialiștii țin cont de anul construirii blocului, de numărul de apartamente din fiecare bloc și de pierderea energetică a acestora. Se ține cont desigur și de diferite criterii principale, care sunt stabilite de legislația în vigoare.
La fațada multor blocuri sau clădiri care se află în faza de reabilitare sunt montate schele fixate și niște țesături din plastic, care îmbracă schelăria. Acest sistem de protecție este aplicat mai ales în cazul clădirilor aflate în zone intens circulate de pietoni și de mașini.
Uneori locatarii se plâng de astfel de lucrări care, deși se fac pe cheltuiala statului, nu sunt de calitate și durabile în timp. Asta se întâmplă atunci când unii câștigători ai licitațiilor externializează reparațiile și multe firme de mâna a doua ajung să lucreze la unele blocuri pentru a face lucrările de reabilitare cu muncitori necalificați. Totul pleacă de la organizarea rea a întregului proces, începând de la licitații, proiectare, etc. Cele mai grave efecte ale lucrărilor de proastă calitate de reparații și reabilitare ies la iveală treptat, cu trecerea anilor. Consecințele dovedesc că multe dintre ele sunt făcute de mântuială.
Lucrările de reabilitare se fac în continuare în România, având în vedere și problema clădirilor cu risc seismic. Primăria este dispusă să rezolve asemenea probleme și face asta și cu acordul proprietarilor. Pentru unele blocuri, care trebuie consolidate, este nevoie uneori și de mutarea locatarilor. Dacă locatarii nu-și dau acordul pentru lucrare, atunci va fi răspunderea lor, dacă vor apărea probleme în cazul unui cutremur de intensitate mare. La astfel de blocuri se fac expertize seismice noi și se stabilește clasa de risc seismic pentru fiecare în parte.
În ceea ce privește problema eliminării deșeurilor de construcții, care apar la realizarea lucrărilor de reparații și reabilitare, poate fi rezolvată foarte imediat și destul de ușor cu firme de transport moloz în Ilfov: https://www.transportmolozbucuresti.ro/ilfov. Firmele din domeniu au echipe de specialiști responsabili de colectare și dispun de mașini, utilaje și containere pentru încărcarea molozului și descărcarea lui în locuri special amenajate. Unele autovehicule pot transporta și 2.000 kg de moloz, deci, uneori, doar cu un singur transport se poate rezolva problema deșeurilor. Costurile sunt mici, iar serviciile sunt prompte și profesionale.