Circulația autovehiculelor cu depășirea gabaritelor deteriorează infrastructura rutieră

0
Circulatia autovehiculelor cu depasirea gabaritelor deterioreaza infrastructura rutiera

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”, care reunește angajați din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), semnalează că nerespectarea limitelor maxime admise privind circulația autovehiculelor de mare tonaj cauzează degradări de profunzime la infrastructura rutieră națională și pagube extrem de mari. 

Respectarea normelor privind greutatea maximă admisă a autovehiculelor de transport pe rețeaua internă de drumuri publice este verificată de către inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), în vreme ce CNAIR controlează transporturile mari doar la punctele de trecere a frontierei. Sindicatul Drumurilor ”Elie Radu” consideră că întreg procesul de verificare privind depășirea limitelor maxime admise pe drumurile naționale trebuie realizat de către instituția care se ocupă de întreținerea și repararea drumurilor publice. În caz contrar, este ca și când proprietatea și terenul unei persoane, lucrate, întreținute și îngrijite de aceasta, ar fi păzite de către o altă persoană.

CNAIR nu poate repara cât pot alții strica prin nerespectarea legislației privind transporturile care depășesc gabaritul maxim admis pe un anumit drum. Acestea cauzează denivelări ale părții carosabile, mai ales pe timp de vară, când temperaturile sunt ridicate, generând costuri de refacere foarte mari. Este mult mai ușor să previi decât să repari. Totodată, prin degradarea și denivelarea părții carosabile se creează un mare disconfort celorlalți participanți la trafic, care respectă regulile, plătesc rovinietă, alte taxe, respectiv impozite și nu se fac deloc vinovați de starea proastă a drumurilor.

Singura soluție este schimbarea politicii privind controlul greutății transportatorilor care, în mod obligatoriu, trebuie realizat de către CNAIR, prin înființarea unui departament cu atribuții de control în acest sens, prin trecerea ISCTR în subordinea companiei sau prin alte soluții identificate de către Ministerul Transporturilor.

Pentru prevenirea degradării drumurilor, transporturile posibil agabaritice, care nu dețin autorizații speciale, trebuie verificate ”la sânge”, iar șoferii care nu respectă regulile trebuie sancționați. Este cunoscut faptul că, pentru a reduce numărul de transporturi și, implicit, pentru a scădea costurile, unele firme transportatoare aleg, deși nu au mase indivizibile, să crească tonajul unui transport. Și în acest caz, paza bună ar trece primejdia rea!

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here