Transportul rutier de pasageri în faţa unui ordin de ministru haotic şi lipsit de fundament

0

Explicaţiile Ministrului Transporturilor, Lucian Șova faţă de promovarea cu orice preţ a ordinului pentru atribuirea curselor interjudeţene sunt lipsite de sens iar Federaţia Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T. îi solicită public să prezinte răspunsurile la următorul set de întrebări:

  1. În condiţiile în care ministrul a denunţat în presă un posibil monopol al transportatorilor curselor interjudeţene de pasageri, cum explică faptul că nu a existat nici un interes al altor operatori de a participa la şedinţele semestriale de atribuire a curselor interjudeţene rămase libere în programul de transport?
  2. Cum se explică monopolul invocat de ministru ţinând cont de faptul că pe întreaga derulare a programului de transport 2013-2019 a apărut un număr semnificativ de curse interjudeţene nelicenţiate care se desfăşoară paralel cu cele atribuite legal în 2013?
  3. De ce sunt obligaţi operatorii de transport să investească în parcul auto înainte de atribuirea curselor şi nu după ce sunt declaraţi câştigători în urma şedinţei de atribuire aşa cum se întâmplă în întreaga Uniune Europeană?
  4. De câte vehicule de transport pasageri ar avea nevoie transportatorii pentru acoperirea curselor interjudeţene conform iniţiativei ministrului şi dacă există timp suficient, respectiv furnizori, pentru livrarea acestora, până în luna decembrie?
  5. Câte autogări care se deservească transportul interjudeţean au fost construite în România, din investiţii publice, în ultimii 26 de ani? Este nevoie de supraetajarea acestora pentru 20 de plecări la aceeaşi oră?
  6. De ce susţineţi, în calitate de ministru, o modificare atât de radicală a modalităţii de alocare a curselor interjudeţene anunţată cu doar 6 luni înainte de o posibilă şedinţa de atribuire?
  7. Câte plângeri raportate efectuării deficitare a curselor interjudeţene a primit ministerul de la pasageri în ultimii 5 ani, care este instituţia care le gestionează, ce vizau aceste plângeri şi cum au fost ele soluţionate?
  8. Atâta timp cât efectuarea curselor interjudeţene implica şi obligaţii de serviciu public respectiv transportul categoriilor defavorizate la tarife impuse, cum acoperă ministerul, prin ordinul propus, dreptul exclusiv ce trebuie acordat operatorilor, pentru acoperirea costurilor operaţionale şi obţinerea unui profit rezonabil, în condiţiile în care acest ordin, dacă este aplicat în formă propusă, conduce în mod cert la situaţia în care pe aceeaşi cursă pot opera şi 20 de transportatori?
  9. A fost efectuat în ultimii 26 de ani un studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel naţional, atât pe calea ferată cât şi cu mijloace de transport rutier? Pe ce principiu acorda ministerul compensaţii materiale operatorilor privaţi de transport pasageri pe calea ferată şi de ce nu aplica acelaşi principiu şi la transportul rutier în condiţiile în care operatorii rutieri au suportat singuri toate investiţiile şi au respectat toate condiţiile impuse de modificările legislative din ultimii ani?
  10. Care este motivul pentru care vechimea pe traseu nu poate acţiona ca şi criteriu de departajare între operatori, în condiţiile în care experienţa similară este obligatorie în orice alt domeniu care implică un serviciu public?
  11. Există un studiu de impact raportat modificărilor propuse de minister?
  12. De ce nu prezintă public Ministrul Transporturilor, poziţia Consiliului Concurenţei la care face referire încă din primăvara acestui an?
  13. În condiţiile în care noul pachet de mobilitate, pregătit de Comisia Europeană, nu poate fi adoptat mai devreme de finele lui 2019, de ce se grăbeşte ministrul să distorsioneze piaţa de transport printr-o iniţiativă legislativă ce se îndepărtează de orice formă consacrata de atribuire?
  14. Câte luni restante înregistrează ministerul la capitolul deconturi aferente transportului interjudeţean al pasagerilor din categoriile defavorizate (pensionari, veterani, etc.) şi de ce nu sunt efectuate plăţile la timp atâta timp cât operatorii sunt obligaţi să ofere tarife mult reduse pentru transportul persoanelor din aceste categorii?
  15. Care este vechimea medie actuală a parcului de vehicule utilizate pentru efectuarea curselor interjudeţene?
  16. Cu ce specialişti din minister s-a consultat înainte de acest demers nefundamentat?

F.O.R.T. consideră că Ministerul Transporturilor trebuia să facă o analiză profundă a răspunsurilor raportate întrebărilor de mai sus, înainte de a promova un act normativ cu un asemenea impact.

Totodată FORT apreciază cel puţin suspectă insistenta unui ministru cu viziune liberală în raport cu obligaţia transportatorilor de a face investiţii uriaşe fără a avea garantat nici măcar dreptul exclusiv.

Ministrul Transporturilor ar trebui să ştie că două sau mai multe garnituri de tren pentru transportul pasagerilor nu pot pleca la aceeaşi oră pe aceeaşi trasă aşa cum se doreşte în cazul transportului rutier.

Refuzul de a răspunde corect şi transparent la întrebările de mai sus nu poate demonstra altceva decât ambiţia nejustificată a Domnului Şova de a provoca haos într-un context extrem de dificil prin care trece piaţa de transport, afectată de scăderea anuală a fluxurilor de pasageri cu aproximativ 100 000 de persoane ce părăsesc anual România.

FORT aşteaptă însă răspunsurile Ministrului şi Guvernului şi mizează pe dialog constructiv cu acesta în raport cu o problematică ce afectează direct atât pasagerii, mediul privat cât şi bugetul de stat sperând că la viitoarea întâlnire pe subiect, Domnul Şova să nu mai părăsească sala.

În cazul promovării actului normativ în formă actuală, protestele la nivel naţional sunt inevitabile şi absolut justificate iar FORT este pregătită să acţioneze în consecinţă.

Augustin Hagiu
Preşedinte
Federaţia Operatorilor Români de Transport (F.O.R.T.)

 

Loading...

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here