Filarmonica OLTENIA Craiova: Concert online Beethoven și Mozart

0

Stagiunea NR. 74 – Vineri, 6 noiembrie 2020, ora 19:00

ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII “OLTENIA” – Concert online Beethoven/Mozart

  • DIRIJOR – EDUARD DABROWSKI
  • SOLIST – CĂTĂLIN OPRIȚOIU, flaut

În program:

  • Ludwig van Beethoven: Uvertura „Coriolan”, op. 62
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Concertul nr. 1 în Sol major pentru flaut și orchestră, K. 313
  • Ludwig van Beethoven: Simfonia nr. 2 în Re major, op. 36

Muzica lui Beethoven continuă să insufle speranță și noblețe în acest an dificil pentru întreaga omenire. Uvertura ”Coriolan” și ”Simfonia nr. 2” sunt cele două lucrări ale titanului de la Bonn, dirijate de tânărul muzician EDUARD DABROWSKI, vineri, 6 noiembrie, ora 19, de la pupitrul Orchestrei Simfonice a Filarmonicii ”Oltenia” Craiova.

 Forța și energia genialului compozitor german sunt completate de grația și rafinamentul altui geniu al muzicii clasice, care a lăsat în urmă multe mistere. ”Concertul nr. 1 pentru flaut” de Mozart va fi interpretat de apreciatul artist CĂTĂLIN OPRIȚOIU, multiplu laureat al Concursului Internaţional „Constantin Silvestri” și al altor competiții de profil. Concertul va fi difuzat ÎN PREMIERĂ vineri, 6 noiembrie, începând cu ora 19:00, și va putea fi urmărit, accesând link-ul de mai jos:

http://bit.do/canalyoutubefilarmonicaoltenia

EDUARD  DABROWSKI –  talent, intuiție muzicală și har

Eduard Dabrowski

Eduard Dabrowski este un tânăr compozitor și dirijor român născut în Brașov, Transilvania. Este recunoscut în special pentru muzica filmelor-documentar Sw!m și Banatul Montan, filme a căror coloană sonoră se află disponibilă la nivel mondial pe toate platformele muzicale de pe toate cele șapte continente. Pe lângă acestea, are sub semnătură și muzică pentru diferite reclame, trailere sau chiar muzică destinată scenelor de concert. Muzica sa a fost cântată de Orchestra Națională a Operei din Kiev, Orchestra Filarmonicii ”Oltenia” Craiova și Orchestra Teatrului Național de Operă și Balet din Constanța. Este, de asemenea, câștigătorul Concursului de Compoziție „Sabin Pautza”, ediția 2019.

În ceea ce privește lumea dirijatului, Eduard este, din anul 2018, dirijorul permanent al orchestrei KamerArt, orchestră formată din elevi și studenți, cu care a ajuns să concerteze pe scena Ateneului Român. De asemenea, a dirijat orchestrele filarmonicilor din Craiova și Ploiești, cât și Orchestra Teatrului Național de Operă și Balet din Constanța. Eduard este și câștigătorul Concursului de Dirijat „Ionel Perlea”, ediția 2017. Nefiind încă absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, Eduard a reușit totuși să aibă o activitate însemnată în lumea muzicală românească, studiind cu profesori de seamă ce spuneau despre el următoarele:„Eduard s-a dovedit a fi un element cert pentru viitorul muzicii românești” – Cristian Mandeal; „Muzica lui Eduard are un potențial creativ deosebit, lucrările sale fiind scrise cu talent, intuiție muzicală și har” – Dan Dediu.

***

CĂTĂLIN  OPRIȚOIU – artist cu un bogat palmares

Cătălin Opriţoiu

Cătălin Opriţoiu şi-a început lecţiile de flaut la vârsta de şase ani, sub îndrumarea tatălui său, profesorul Virgil Opriţoiu. Este apoi elev al Liceului de Muzică „Dinu Lipatti” și urmează cursurile Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti la clasa prof. Ioan Cațianis, completându-și licența cu studiile de master la clasa prof. Virgil Frâncu. În paralel, participă la mai multe cursuri de perfecţionare artistică organizate în România şi Germania cu profesorii Demetrius Popp, Aurèle Nicolet, Philippe Boucly, Irena Grafenauer. În anul 2009, obține titlul de doctor în muzică (cu calificativul Magna cum Laudae) pentru teza „Aspecte stilistice și interpretative în unele creații pentru flaut din muzica românească în a doua jumătate a secolului XX. Intepretarea – act creator”.

Cătălin Opriţoiu are un palmares bogat: este multiplu Laureat al Concursului Internaţional „Constantin Silvestri”, România (1990-1993); obține Premiul I la Concursul Naţional de Interpretare, dar și la Concursul Internaţional de Flaut, Timişoara, iar în anul 2007 câştigă locul întâi la Concursul Internaţional de Flaut din Volos, Grecia. În 2004, activează ca solo-flautist al Orchestrei Simfonice din Seul (Coreea de Sud), în 2005 absolvă cursul de măiestrie artistică pentru soliști (Master de solist) în cadrul Universităţii Superioare de Muzică din München (Germania). În acelaşi an, înfiinţează orchestra „Camerata Classica” şi activează ca solist permanent al acesteia, având colaborări în emisiuni radio şi de televiziune. În perioada 1998-2011, Cătălin Opriţoiu a fost prim-flautist al orchestrei filarmonice „George Enescu”, în prezent, fiind solist al Orchestrei Simfonice București. Dedicat în egală măsură și activității didactice, Cătălin Opriţoiu este Lector univ. dr. la catedra de flaut a Universității Naționale de Muzică București.

Beethoven și Mozart – două genii ale clasicismului vienez

Uvertura Coriolan, op. 62 datează din 1807; realizarea acesteia nu a fost inspirată de tragedia omonimă a lui Shakespeare, ci se datorează în mare măsură respectului şi prieteniei pe care Beethoven le nutrea faţă de scriitorul vienez Heinrich Joseph Collin. Impresionat de subiectul nobil al uneia dintre piesele sale, compozitorul i-a dedicat uvertura în semn de omagiu.

Pentru Beethoven, anul 1802 – când a compus Simfonia nr. 2 -, a însemnat începutul unei perioade prolifice fără precedent.. “Trăiesc cufundat pe deplin în partiturile mele, şi, cu fiecare lucrare abia terminată, o alta este deja începută; în felul în care compun acum, adesea mă surprind lucrând la trei, patru lucruri deodată”,  scria el unui prieten. După cum menţiona Hector Berlioz, “în această simfonie totul este nobil, plin de vitalitate, semeţ; introducerea (Adagio molto) este o capodoperă.”

În luna decembrie 1777, un căpitan olandez, Ferdinand de Jean, i-a scris lui Mozart solicitându-i câteva piese destinate instrumentului său preferat – flautul. El precizează posibilităţile sale, spunând că nu doreşte lucrări „nici lungi, nici dificile“. Aflat la Mannheim în acea perioadă, Mozart a demarat rapid travaliul componistic, scriind două concerte şi trei cvartete cu flaut, deşi instrumentul de suflat nu îl atrăgea în mod deosebit. Concertul nr. 1 în Sol major, K. 313 are, pe lângă o consistentă parte solistică, şi o distribuţie orchestrală echilibrată, utilizată rafinat.

Loading...

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here