USR: Dezbaterile anuale pe proiectul de buget, organizate de edilul Municipiului Râmnicu Vâlcea nu sunt decât un mare „fake”

0

Uniunea Salvați România – filiala Vâlcea a trimis recent o adresă către Primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea, prin care propunea implementarea Bugetului Participativ la nivelul municipiului. Propunerea a fost însă respinsă de edilul municipiului, pe motiv că „toate proiectele bugetate din fondurile publice sunt implementate prin implicarea cetățenilor și în urma consultării acestora” (extras din răspunsul primit din partea Primăriei). În cele ce urmează, îi dovedim domnului primar că nu este deloc așa și că ceea ce domnia sa numește „implicarea” și „consultarea” cetățenilor nu este decât o frumoasă ficțiune romantică – simplu spus, un mare fake.

Mai întâi, ce este Bugetul Participativ, propus de USR Vâlcea?

Bugetul participativ este un instrument pe care o autoritate publică locală (primărie) îl poate pune la dispoziția cetățenilor și prin intermediul căruia cetățenii pot trimite propuneri de proiecte pentru dezvoltarea comunității locale și pot decide prin vot care dintre ele vor fi incluse în bugetul local, spre a fi implementate. Acest buget participativ ar avea o cotă de 5% din bugetul anual al localității. Așa cum a fost gândit, instrumentul bugetului participativ reprezintă mai mult decât o simplă consultare cetățenească: el implică participarea reală a cetățenilor la administrarea localității prin faptul că ei decid în mod efectiv către ce proiecte se îndreaptă un procent de 5% din bugetul localității.

Bugetul participativ funcționează în trei etape distincte. Pasul 1: se depun proiectele de către orice persoană care locuiește, muncește sau studiază în Râmnicu Vâlcea, sau de către orice asociație sau ONG care activează în oraș. Pasul 2: se evaluează tehnic, economic și financiar proiectele de către un grup de lucru format din reprezentanți ai administrației locale, ai comunității locale și ai organizațiilor nonguvernamentale, proces în urma căruia sunt selectate proiectele care îndeplinesc condițiile pentru implementare. Pasul 3: cetățenii din localitate votează proiectele pe care le doresc implementate, proces în urma căruia sunt selectate proiectele care vor primi finanțare (în marja de 5% din bugetul localității) și vor fi implementate de administrația publică locală.

Bugetul Participativ propus de USR Vâlcea urmărește să asigure în acest fel consultarea și participarea reală și efectivă a cetățenilor municipiului Râmnicu Vâlcea la luarea deciziilor privind cheltuirea unei părți din bugetul local. Ceea ce – se pare – nu este pe placul actualei conduceri executive a municipiului Râmnicu Vâlcea.

Ce sunt consultările fake pe proiectele de buget, organizate de edilul orașului?

Teoretic, dezbaterile publice legate de proiectele de buget local și organizate în ultimii ani de de municipalitate înainte de aprobarea acestuia în Consiliul Local, ar fi trebuit să ofere ocazia cetățenilor de a veni cu idei și propuneri de proiecte care să contribuie la dezvoltarea comunității locale. În realitate, aceste „dezbateri” sau „consultări” au fost gândite și implementate NU pentru a facilita implicarea reală a cetățenilor, ci pentru a simula implicarea reală a cetățenilor. Formatul inconfortabil al dezbaterii, timpul scurt alocat intervențiilor din sală, modul arid de prezentare a proiectului de buget, intervențiile lungi și neconcludente ale reprezentanților municipalității și prezența redusă a cetățenilor dovedesc tocmai acest fapt.

Din experiența ultimilor ani, în care reprezentanții USR au fost prezenți la astfel de „dezbateri”, ele s-au desfășurat ca simple întâlniri în care administratorul public al orașului a prezentat proiectul de buget prin înlănțuirea de cifre greu de urmărit și fără o expunere vizuală care să faciliteze înțelegerea celor expuse. A urmat de fiecare dată un lung monolog al edilului, în care acesta a prezentat cu detalii fără relevanță publică proiectele de investiții realizate, în curs de realizare și propuse spre a fi realizate. De fiecare dată, sesiunea de întrebări și răspunsuri a fost scurtă și de obicei monopolizată de un consilier al Consiliului Local și reprezentant de partid, care ar fi avut ocazia să-și prezinte nelămuririle în ședința de Consiliu Local. Dintre puținele intervenții din sală, nici măcar una nu a vizat o propunere de proiect, ci doar probleme punctuale, legate de administrarea orașului, și nu de proiectul de buget.

Concluzia de la sfârșitul fiecărei dezbateri a fost aceeași: zero implicare reală din partea cetățenilor, zero idei și propuneri de proiecte înaintate de cei prezenți la dezbatere. [1] Din contră, implementarea instrumentului Bugetului Participativ este de natură să creeze cadrul corespunzător unei consultări efective și a unei implicări reale a cetățenilor în luarea deciziilor de la nivel local. Este nevoie doar de voință politică și de bună credință din partea autorităților în adoptarea unui asemenea instrument, implementat deja cu succes în municipiul Cluj-Napoca.

Pentru toate lucrurile enunțate mai sus, USR Vâlcea propune în continuare instrumentul Bugetului Participativ și solicită în mod public Consiliului Local să îl dezbată și să prezinte în mod public și argumentat hotărârea pe care o va lua în legătură cu acest subiect.

Uniunea Salvați România
Filiala Vâlcea
Presedinte
Andrei Gheorghiu

[1]
Ar fi de apreciat dacă municipalitatea ar putea da un singur exemplu, pe care să îl și poată dovedi, în care un proiect al unui simplu cetățean (fără apartenență politică sau funcție publică) a fost cuprins în proiectul de buget și aprobat de Consiliul Local.

Loading...

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here