Băile Govora: Accident grav produs de un șofer beat – fetiță în stare de comă

0

Sâmbătă, 28 decembrie 2019, în jurul orei 15.45, pe DJ 649, în zona Ștrandului din Băile Govora, conducătorul unui autoturism, un bărbat de 37 ani, pe fondul consumului de alcool, 0.50 mg/l alcool pur în aerul expirat, a intrat într-un gard, după care s-a răsturnat. În urma impactului a rezultat rănirea gravă a pasagerului ce ocupa locul din spate, fiica conducătorului auto, în vârsta de 11 ani.

Pompierii militari au intervenit cu o ambulanță și o autospecială de stingere cu modul de descarcerare, alături de un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean Vâlcea. La fața locului au găsit o fetiță în stare de inconştienţă, în comă.

Serviciul de Ambulanță a solicitat intervenția unui elicopter SMURD pentru a prelua fetița în vederea transportului la Spitalul Judeţean de Urgență Vâlcea.

Informații actualizate – 28 decembrie 2019

Pe surse, am aflat că șoferul care a produs această tragedie se numește Rogojinoiu Ion Eugen – este secretar în cadrul Liceului Tehnologic Băile Govora.

Informații actualizate – 29 decembrie 2019

Precizări aduse de Raed Arafat, Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) – secretar de stat în cadrul Ministerului de Interne:

O ştire difuzată ieri a explicat cum sistemul de urgenţă a “batjocorit” o fetiţă de 10 ani accidentată, cum ambulanța a “ratat” elicopterul şi cum fetiţa a stat cu orele în UPU la Râmnicu Vâlcea.

Normal că astfel de ştire impune verificarea a tot ce s-a întâmplat şi identificarea celor vinovaţi de astfel de situaţie, dacă ştirea este corectă bineînţeles. Numai că verificările arată total altă situaţie şi arată de fapt că toţi cei implicaţi au făcut tot posibilul pentru ca fetiţa să primească cea mai bună îngrijire, numai că nu putea niciunul să controleze timpul şi să-l oprească astfel încât fetiţa să poată fi preluată de elicopter pe lumina zilei şi înainte de a se lăsa întunericul, făcând decolarea elicopterului în condiţiile respective foarte riscantă pentru pacientă cât şi pentru echipajul din elicopterul SMURD.

Din informaţiile pe care le am până la acest moment, apelul a intrat la dispeceratul de la Râmnicu Vâlcea pe la 15:47 anunţând accidentul la Băile Govora, fiind implicată o fetiţă de 10 ani.

Au fost trimise două echipaje, unul de prim ajutor, aflat la 6 km de locul accidentului şi care a ajuns la orele 15:55, acesta fiind alertat la 15:51, şi un echipaj cu medic care a plecat de la Râmnicu Vâlcea la 15:48 şi care a ajuns la orele 16:03.

La sosirea echipajului cu medic, fetiţa, aflată în comă, era deja în ambulanța de prim ajutor SMURD, fiind imobilizată şi cu guler cervical. Medicul decide să însoţească fetiţa în ambulanța de prim ajutor iar pe drum au trebuit să se oprească de mai multe ori pentru aspirarea cailor respiratorii şi asistarea fetiţei care era inconştientă şi vărsa, având un traumatism cranio-cerebral.

Medicul a tentat să efectueze intubaţia însă fără succes, şi a decis continuarea drumului către spital, ce este un demers corect, şi de înţeles, acţiunea acestuia fiind în interesul pacientei.

Între timp, la orele 16:03 elicopterul de la Craiova primeşte o alertă de decolare pentru un accident rutier în zona Drăgăşani, judeţul Vâlcea, iar la 16:17 minute, în urma informaţilor că nu mai este nevoie de elicopterul SMURD la accidentul respectiv, dispecerul, aflând de accidentul de la Băile Govora, redirecţionează elicopterul către locul de aterizare din Fedeleșoiu, la 8 km de Râmnicu Vâlcea, locul obișnuit unde se aterizează în vederea preluării pacienţilor ne-existând un loc de aterizare special destinat lângă spital. Decizia de a nu trimite elicopterul direct la Băile Govora era bazată pe informaţia că ambulanța în care se afla fetiţa se îndreaptă deja spre Râmnicu Vâlcea fiind inutilă deplasarea la Băile Govora.

Elicopterul aterizează în jurul orelor 16:40 şi anunţă medicul care era cu echipajul de prim ajutor SMURD că elicopterul nu poate aştepta mai mult decât 8-10 minute, întrucât urmează să se lase întunericul iar decolarea devine riscantă în zona respectivă.

Medicul care însoţea fetiţa, şi care a fost obligat să se oprească de mai multe ori să o îngrijească, sesizează că nu are cum să ajungă în acest interval de timp la elicopter şi decide să ducă fetiţa la UPU din cadrul Spitalul de Urgenţă Râmnicu Vâlcea.

Elicopterul a părăsit zona la orele 16:48 iar pacienta a ajuns la UPU la orele 16:56, intrând în investigaţii după ce a fost stabilizată şi intubată, fiind pusă în comă indusă, de medicii de la UPU.

În cazul în care medicul decidea să meargă cu fetiţa la elicopter, acesta ajungea mai târziu decât orele 16:56 având o distanţă suplimentară de parcurs, iar medicul de pe elicopter trebuia să intubeze fetiţa şi să o stabilizeze înaintea decolării cu ea în elicopter, ce ar fi însemnat o muncă de cel puţin 20-30 minute la faţa locului, devenind imposibilă decolarea, conform procedurii în zona respectivă, înaintea de lăsarea întunericului.

În urma investigării fetiţei, şi efectuării examenului computer tomografic, s-au constatat leziuni grave la nivel cranio-facial, fiind necesar transferul la București într-o secţie de terapie intensivă specializată, nefiind necesară o intervenţie chirurgicală la momentul respectiv, conform afirmaţiilor medicilor din Râmnicu Vâlcea.

Fetiţa a fost transferată cu o ambulanţă a Serviciului de Ambulanţă Vâlcea la Spitalul Bagdasar după finalizarea investigaţiilor, stabilizarea ei şi obţinerea acordului de transfer din partea medicilor de la Spitalul respectiv.

Datele de mai sus sunt cele primite până la ora aceasta la nivelul DSU, şi de mine personal, ele putând suferi unele modificări în urma primirii rapoartelor solicitate. Până la acest moment singurul lucru care aş cere o explicaţie pentru el este timpul parcurs între apelul de urgenţă primit la 15:47 şi momentul alertării echipajului de prim ajutor SMURD la 15:51 mai ales că ambulanța de la Serviciul de Ambulanţă a fost alertata la 15:48. Însă şi aşa, echipajul de prim ajutor a ajuns într-un timp foarte scurt la locul accidentului şi a efectuat manevrele de stabilizare conform competentelor pe care le au membri echipajului.

Cu siguranţă nu putem vorbi de “batjocură” în acest caz. Redirecţionarea elicopterului a fost o încercare de a da fetiţei o şansă şi este clar că toţi cei implicaţi ştiau că este o limită de timp şi că este posibil să nu reuşească să preia fetiţa la timp şi să decoleze în siguranţă. Nu este prima dată, şi nu va ultima dată, când o misiune de salvare aeriană se abandonează din motive de siguranţă şi se găsesc alternative care să permită îndeplinirea misiunii în siguranţă pentru toţi chiar dacă soluţia optimă pentru pacient ar fi fost utilizarea elicopterului.

Duşmanul nostru este timpul şi oricât am face sunt situaţii în care soluţiile optime nu pot fi aplicate din cauza unor limitări care nu depind la momentul respectiv de noi, cei care încercăm să salvăm o viaţă, şi ne obligă să găsim soluţii alternative care nu sunt cele ideale pe care ne-am fi dorit să le aplicăm.

Rog reprezentanţii mass media să verifice foarte bine datele şi informaţiile înainte de a ieşi cu ştiri şi cu titluri care nu au nimic cu realitatea, punând sub semnul întrebării personalul care a acţionat cu cele mai bune intenţii şi cu profesionalism pentru a salva o viaţă.

În cazul în care rapoartele vor aduce date suplimentare de interes, vom completa informaţiile printr-un comunicat oficial al DSU.

În viitor soluţia normală ar fi înfiinţarea unor platforme de aterizare şi decolare pentru zi şi noapte care să fie autorizate şi utilizate pentru aceste situaţii, astfel am putea fi foarte eficienţi în preluarea pacienţilor critici şi în cursul nopţii. Costul unei platforme de aterizare / decolare pentru un municipiu nu este deloc semnificativ.

Loading...

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here