UE digitalizează înregistrarea pasagerilor pentru a spori siguranța transportului maritim

0

UE se îndreaptă în direcția digitalizării înregistrării pasagerilor de pe nave pentru a se asigura că, în cazul unui accident, serviciile de căutare și salvare au acces imediat la informațiile cu privire la persoanele aflate la bord. Pentru a facilita acordarea de asistență victimelor și rudelor acestora, datele înregistrate vor include naționalitatea pasagerilor.

Azi s-au înregistrat progrese în acest sens, prin faptul că s-a ajuns la un acord în cadrul Consiliului European privind poziția acestuia referitoare la cerințele actualizate pentru înregistrarea pasagerilor și a membrilor echipajului prezenți la bordul navelor de pasageri europene, care conțin aceste noi dispoziții. Accesul imediat la datele privind pasagerii poate fi critic, de exemplu, pentru acordarea de sprijin în procesul de căutare și salvare. De asemenea, poate preveni anxietatea inutilă din partea rudelor și prietenilor.

„Aceste norme noi îmbunătățesc siguranța, ceea ce este în mod evident un element-cheie în întreaga noastră legislație maritimă”, a afirmat Joe Mizzi, ministrul transporturilor și infrastructurii.

„Dar dincolo de aceasta, normele respective încurajează inovarea și digitalizarea în industria transporturilor de pasageri, ceea ce va contribui la competitivitatea sectorului, în special prin reducerea sarcinilor administrative.”

În temeiul normelor actuale, informațiile de înregistrare a pasagerilor sunt stocate de către compania de transport maritim, iar centrul de căutare și salvare contactează agentul însărcinat cu înregistrarea pasagerilor în cazul unei situații de urgență. Sistemul se bazează pe disponibilitatea persoanei de contact și se pot pierde minute valoroase înainte de lansarea operațiunii de salvare.

În conformitate cu noile cerințe, datele nu vor mai fi păstrate de compania de transport maritim, ci vor fi puse imediat la dispoziția autorității competente, în format electronic. Cele două mijloace de transmitere, și anume interfețele naționale unice și sistemul de identificare automată, au fost incluse în propunerea inițială a Comisiei, fiind menținute de Consiliul European.

Noile norme propuse includ și naționalitatea în cadrul datelor care urmează să fie înregistrate, pe lângă nume, data nașterii, sex și, – la dorința pasagerului – nevoia de asistență specială în caz de urgență. În prezent, informațiile înregistrate nu includ întotdeauna naționalitatea, ceea ce face mai dificilă acordarea de asistență victimelor și rudelor acestora.

În comparație cu propunerea Comisiei, textul Consiliului extinde de la un an la trei ani perioada de „transpunere” pentru a încorpora noile norme în legislația națională. Pentru a evita o sarcină administrativă inutilă, Consiliul European conferă statelor membre care nu dețin porturi maritime ori navele care arborează pavilionul lor posibilitatea de a nu transpune directiva.

Propunerea a fost prezentată de către Comisie în luna iunie a anului trecut. Acesta face parte dintr-o revizuire mai amplă a legislației UE privind siguranța navelor pentru pasageri, care urmărește sporirea securității transportului maritim, concomitent cu simplificarea normelor și reducerea costurilor administrative.

Cum va deveni lege această propunere?

„Abordarea generală” adoptată astăzi reprezintă poziția Consiliului pentru discuțiile cu Parlamentul European. Parlamentul European nu și-a stabilit încă poziția privind propunerea. Ambele instituții trebuie să convină asupra textului înainte ca acesta să poată intra în vigoare.

COMENTARII

Please enter your comment!
Please enter your name here